Tuesday, January 7, 2014

Sunway Medical Centre NICU Ward

Assalamualaikum,

Pertama kali melihat anak. Lemah lutut. Ditempatkan di NICU ward tak semua orang boleh masuk.
Saya ditolak menaiki wheel chair dari lobby utk ke NICU.

Perasaannya hanya Allah mengetahui.

Pertama kali saya melihat Faiq, berjujuran air mata. Anak yg dikandung dgn penuh kasih sayang kini berselirat wayar tapi wajahnya tenang sedang tidur. Menyentuh dia membuatkan perasaan saya dihujani dengan kesedihan. Tapi saya cuba bertahan.

Saya tak mampu teruskan cerita saya. Kesedihan menyelubungi. Takut utk kembali ingat detik itu.

Apa yg boleh saya ceritakan, kebaikan nurse dan doktor disini. Mereka sangat professional. Menjaga bayi bayi disitu seperti anak mereka sendiri. Doc faiq waktu tu ialah Dr.Khoo. Setiap hari saya datang melawat faiq, nurse nurse kat situ tak lekang memberi semangat. Membuatkan saya rasa mereka semua adalah ahli keluarga saya dan ibu kedua Faiq.

Seminggu saya berpantang disini. Dari pagi sampai ke petang menunggu anak. Walaupun faiq hanya tidur, menatap wajahnya dah cukup membuatkan rasa sakit czer tu hilang. Alhamdulillah Faiq semakin pulih hari ke hari. Berkat doa ahli keluarga dan sahabat semua.

Sepanjang Faiq di NICU, Faiq tetap diberi susu ibu. Pagi hingga petang Faiq akan direct breastfeed. Bila malam, saya akan bagi stock ebm kat nurse. Alhamdulillah, susu saya banyak dan cukup utk Faiq.

Cukup seminggu Faiq disini, Faiq dibenarkan pulang! Yeayy ! Saya dah tak payah berulang alik lagi dari umah ke hospital dan saya boleh fokus utk berpantang secara normal. Hahaha. Faiq dah mampu bernafas sendiri. Alhamdulillah. Nanti utk next entry, saya kongsikan total amount hospitalization Faiq di Sunway Medical Centre dan kos hospital saya bersalin secara czer + 1st class ward for 3days di Columbia Hosptal.

Terima kasih Doc dan Nurse di ward NICU Sunway Hospital utk service yg tip top ! To all nurses and doctors in NICU ward Sunway Hospital,
Thanks so much for taking such good care of my Son while he was on NICU Ward. It was a difficult time for us all but it put my mind at rest knowing that he was in such capable and professional hands. I also feel that being in the hospital was like being at home! You are kind, considerate and friendly nurse that I've ever had. Thank you !

1 comment:

  1. Good sharing, as frontline supporters in the healthcare industry, nurses play an important role in monitoring and preserving a patient’s health in addition to providing medical help to doctors. Now Sunway Medical Centre is offering nursing courses scholarship for its diploma and degree programs, read more at:
    http://kidbuxblog.com/nurturing-nurses-scholarship-by-sunway-medical-centre/

    ReplyDelete